طلوع سرخ

خون سرخ ما فلقی است که پیش از طلوع خورشید عدالت بر آسمان تقدیر نشسته است . شهید آوینی
آخرین نظرات

آزادی و آگاهی

                        ملاک انتخاب رسول‏

 

ملاک انتخاب رسول، نه ثروت اوست، نه قدرت او و نه ایل و تبارش.

ملاک، آزادى و آگاهى اوست؛ آزادى از کشش‏ها و جاذبه‏ها و آگاهى به راه‏ها.

آزادى از اینکه خود باتلاق و بتى براى دیگران باشد و آگاهى به راه‏ها و باتلاق‏هایى که بر سر راه دیگران است.

در یک کلام، ملاک انتخاب رسول عصمت است و عصمت؛ یعنى همان آگاهى و آزادى. نتیجه این آگاهى و آزادى عصمت است و معصوم کسى است‏

که اشتباهى برایش نیست و خلق را در خود نگاه نمى‏دارد. هم پاک است و هم آگاه؛ آگاه است به تمامى راه‏ها و پاک است از تمامى کشش‏ها و جاذبه‏ها.

عامل این عصمت چیست؟ یکى شناخت است و دیگرى ایمان و عشق بارورى که در او مایه گرفته است.

من امروز، حتى فکر اینکه کثافتى را بخورم به خودم راه نمى‏دهم. در این مسأله معصوم هستم؛ چون به شناخت رسیده‏ام، ولى شاید کوچک‏تر که بودم کثافت‏ها را هم مى‏لیسیدم. عصمت نتیجه چنین شناختى است و نتیجه رسیدن به عشق‏هاى بزرگ‏تر.

یکى از راه‏هاى شناسایى رسول، همین عصمت اوست. رسول مى‏فرماید:

 «فَقَدْ لَبِثْتُ فِیْکُمْ عُمُرَاً مِنْ قَبْلِهِ»؛ من مدت‏ها با شما بودم. «أَفَلا تَعْقِلُونَ» «1»

؛ آیا نمى‏سنجید؟ نمى‏فهمید؟ رسول زندگى خود را براى آدم‏ها مطرح مى‏کند تا از این راه او را بشناسند.

دوّمین روش براى شناسایى رسول، طرح و راهى است که او نشان داده.

این طرح براى انسانى است که تنها با نظام تولیدى جامعه در رابطه نیست، بلکه با نظام حاکم بر هستى مرتبط است و از محدوده مردمى که با آنها زندگى مى‏کند، فراتر است.

شخصى مى‏پرسید: اعجاز قرآن را از کجا بشناسم؟ به او گفتم: تو مى‏توانى نسبت به انسان، نسبت به حکومت‏ها و تربیت‏ها و نظام‏هایى که براى انسان مطرح مى‏شود، مطالعه و تحقیق کنى و آخرین نتیجه‏ها را به دست آورى.

مقایسه کن و ببین آن بینشى که همین قرآن هزار و چهار صد سال پیش مطرح مى‏کند، مى‏تواند کارى کند یا نه؟ این همه استبعاد، این گونه با مقایسه حل مى‏شود. تو مى‏توانى اعجاز رسول را از طرحى که براى انسان دارد بفهمى.

طرح رسول که پس از گذشت قرن‏ها به دست ما رسیده، از هر طرحى جلوتر است. از عالى‏ترین طرح‏هایى که امروزه در دست داریم، عالى‏تر است.

مى‏توانیم مقایسه کنیم.

                        حرکت، ص: 85 تا 87

۹۲/۱۰/۲۱
محمد صادق مطیع رسول

استاد علی صفایی

قدم زدن در طلوع سرخ یعنی لذت دو چندان بردن....
پاسخ:
لذت اولی چی بود که حالا دو چندان شد ؟!!
۰۱ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۵۰ یه تکونی به خودت بده
سلام.
می تونم یه سوال بپرسم؟
این مفهوم آزادی برای شما حل شده؟
تو آثار استاد توی همین کتاب حرکت میگه قبل از تفکر باید فکر آزاد بشه از تعصبا از عادتا از سودها، من تو این موندم که چطور فکرمو از عادتا آزاد کنم مگه میشه؟
پاسخ:
سلام
به نظرم حل شده باشه!!
خب آدم فکر میکنه تا بر اساس تعقل و فعل اختیاری ، بتونه رشد کنه. اما خود این فکر هم باید آزاد باشه .شهید آوینی یه جایی میگن مشکل ما اینه که برای تفکر بجای اینکه از یقینیات استفاده کنیم ، داریم از مشهورات استفاده میکنیم . در حالی که هیچ معلوم نیست اونها درستند یا نه. البته رهایی از عادت ها و در درجه ی بالاتر عادت های فکری کار مشکلیه. ترک عادت مرضه ! اگه عادت نادرسی در تفکر داشته باشیم ، نتیجه استدلال هامون اگه اشتباه نباشن همیشه به یک شکل محدودی هستن.
البته عادت در مقابل ملکه هم هست . بعض کار های خوب رو از سر عادت انجام میدیم و این باعث رشد نمیشه واسه همین توصیه کردن به کسب ملکات اخلاقی نه عادات اخلاقی . الکی خوب بودن بدرد نمی خوره . به قول استاد ما باید حق رو برای حق و از راه حق بخواهیم و طوری بخواهیم که موجب تتقویت باطل هم نشه !

یه جایی دیگه خود استاد میگن ما باید حتی از خود آزادی هم آزاد بشیم.که دیگه جای بحث داره...
۰۵ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۵۷ یه تکونی به خودت بده
با سلام.
دستتون خیلی درد نکنه. یه شناخت جدیدی پیدا کردم : عادات در برابر ملکات رو اولین باره از شما می شنوم برام جالب بود.
فقط این قسمت از فرمایشتونو متوجه نشدم:
اگه عادت نادرسی در تفکر داشته باشیم، نتیجه استدلال هامون اگه اشتباه نباشن همیشه به یک شکل محدودی هستن.
یعنی چی به یه شکل محدودین؟
می بخشید که وقتتونو می گیرم.

پاسخ:

نه خواهش می کنم .

مثلا اگر یک مسئله 7 راه حل مختلف داره ، چون ما عادت به یک جور فکر کردن داریم فقط به یک راه حل میرسیم .

نقش عادت ها و تاثیرشون توی زندگی مثل یک عینک رنگی می مونه که وقتی روی چشم هامون هست همه چیز رو اون رنگ می بینیم . این رنگ ها همون تعلقات و عادات هستن در حالی که تفکر آزاد یک عینک شفاف و روشنه .

۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۸ یه تکونی به خودت بده
سلام.
ابهامی که داشتم برام حل شد. ممنون از تمثیل زیباتون.
پاسخ:

خوشحالم.موفق باشید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی