ملاک انتخاب رسول
ملاک انتخاب رسول، نه ثروت اوست، نه قدرت او و نه ایل و تبارش.
ملاک، آزادى و آگاهى اوست؛ آزادى از کششها و جاذبهها و آگاهى به راهها.
آزادى از اینکه خود باتلاق و بتى براى دیگران باشد و آگاهى به راهها و باتلاقهایى که بر سر راه دیگران است.
در یک کلام، ملاک انتخاب رسول عصمت است و عصمت؛ یعنى همان آگاهى و آزادى. نتیجه این آگاهى و آزادى عصمت است و معصوم کسى است
که اشتباهى برایش نیست و خلق را در خود نگاه نمىدارد. هم پاک است و هم آگاه؛ آگاه است به تمامى راهها و پاک است از تمامى کششها و جاذبهها.
عامل این عصمت چیست؟ یکى شناخت است و دیگرى ایمان و عشق بارورى که در او مایه گرفته است.
من امروز، حتى فکر اینکه کثافتى را بخورم به خودم راه نمىدهم. در این مسأله معصوم هستم؛ چون به شناخت رسیدهام، ولى شاید کوچکتر که بودم کثافتها را هم مىلیسیدم. عصمت نتیجه چنین شناختى است و نتیجه رسیدن به عشقهاى بزرگتر.
یکى از راههاى شناسایى رسول، همین عصمت اوست. رسول مىفرماید:
«فَقَدْ لَبِثْتُ فِیْکُمْ عُمُرَاً مِنْ قَبْلِهِ»؛ من مدتها با شما بودم. «أَفَلا تَعْقِلُونَ» «1»
؛ آیا نمىسنجید؟ نمىفهمید؟ رسول زندگى خود را براى آدمها مطرح مىکند تا از این راه او را بشناسند.
دوّمین روش براى شناسایى رسول، طرح و راهى است که او نشان داده.
این طرح براى انسانى است که تنها با نظام تولیدى جامعه در رابطه نیست، بلکه با نظام حاکم بر هستى مرتبط است و از محدوده مردمى که با آنها زندگى مىکند، فراتر است.
شخصى مىپرسید: اعجاز قرآن را از کجا بشناسم؟ به او گفتم: تو مىتوانى نسبت به انسان، نسبت به حکومتها و تربیتها و نظامهایى که براى انسان مطرح مىشود، مطالعه و تحقیق کنى و آخرین نتیجهها را به دست آورى.
مقایسه کن و ببین آن بینشى که همین قرآن هزار و چهار صد سال پیش مطرح مىکند، مىتواند کارى کند یا نه؟ این همه استبعاد، این گونه با مقایسه حل مىشود. تو مىتوانى اعجاز رسول را از طرحى که براى انسان دارد بفهمى.
طرح رسول که پس از گذشت قرنها به دست ما رسیده، از هر طرحى جلوتر است. از عالىترین طرحهایى که امروزه در دست داریم، عالىتر است.
مىتوانیم مقایسه کنیم.
حرکت، ص: 85 تا 87